Thursday, February 27, 2014

CHENTA

Kerana terlalu banyak cinta dalam jiwa, tenggelam segala rasa benci.
Jikalau ada jua, biarkan dia tercampak di sudut sepi..
Kerana terlalu banyak kasih dalam hati, marah tak lama ku biar dalam dada..
Jikalau ada jua, ku biar angin membawa pergi..
Kerana rindu terlalu sarat dalam dada, aku masih setia di sini..

Kerana kau, kekasih hati.
Kerana kau,teman sejati.
Kerana kau, chenta..

Wednesday, February 19, 2014

Rezeki

MANUSIA sering bimbang mengenai rezekinya -- apakah ada atau tidak cukup? Tetapi apakah itu rezeki ?

Adakah harta atau wang ringgit itu rezeki ? 

Menurut Islam, Allah swt berkehendakkan kita supaya bercakap benar dan jangan melakukan yang batil. Buatlah apa yang diredai Allah dan ketahuilah bahawa rezeki kita berada di tangan-Nya. Tidak seorang pun yang boleh mengambil atau menyekat rezeki kita.

Sesungguhnya rezeki itu tidak berperanan pada harta, darjat, keturunan atau pangkat saja, malah ia memainkan peranan mendapatkan keredaan Allah dari segi percakapan dan amalan. 

Di sinilah kita dapat memahami maksud firman Allah yang berikut, yang bermaksud: 

"Dan jadilah orang-orang (yang sebelumnya) itu mencita-citakan kedudukan Qarun itu berkata: Aduhai, benarlah Allah telah melapangkan rezeki bagi sesiapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan menyempitkannya. Kalau Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya atas kita, benar-benar Dia telah membenamkan kita (pula). Aduhai, benarlah! Tidak beruntung orang-orang yang mengingkari (ni'mat Allah)."
(Surah Al-Qasas: 82)
Allah telah mengurniakan orang-orang yang bermaksiat terhadap-Nya dengan harta yang banyak atau darjat keduniaan yang tinggi.
Jika ditinjau dari segi zahirnya, ini adalah satu kebaikan bagi mereka. Namun yang sebenarnya adalah khilaf. Harta dan pangkat ada kalanya tidak mendatangkan kebaikan.
Allah berfirman yang bermaksud:
"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya akan dibukakan jalan keluar baginya (dari sebarang masalah) dan akan dikurniakan rezeki dari sumber-sumber yang tidak diduga."
(Surah At-Talaaq: 2 & 3)
Bertakwa kepada Allah dan mengetahui akan sebab-sebab rahmat-Nya adalah rezeki yang sebenarnya. Oleh yang demikian, Rasulullah saw tidak mengibaratkan kerana banyak harta itu adalah kaya, akan tetapi kesucian itu adalah diiktibarkan kaya yang sebenarnya.  

ALLAH berfirman yang bermaksud: 

“Sekiranya kamu mensyukuri nikmat yang ada, nescaya Aku (Allah) menambah nikmat bagimu.”  

Monday, February 17, 2014

Terlalu lama dan asyik memandang yang hitam sehingga lupakan yang putih..

Kita semua macam ni kan?

Bila kita tengok orang buat perkara lain sikit,

mudah saja untuk membenci,
mudah saja untuk menghukum,
mudah saja untuk bersangka buruk.

sampai kita lupa kebaikan-kebaikan yang dilakukan selama ini,
kita mula sisihkan mereka.
Astaghfirullah al azim..

Betul.
Kita boleh membenci,
tapi bukan membenci pada orangnya,
tapi benci pada maksiat yang dilakukan mereka.

dan dalam masa yang sama,
jangan tinggalkan mereka.
banyakkan berdoa, jangan biar dia tenggelam sendiri.
ajak dia bersama-sama kita.
supaya hatinya terbuka untuk terima cahaya.

Betul.
Susah untuk bersangka baik.
tapi, kena mujahadah.

Jangan latih diri untuk berterusan bersangka buruk.
takut hati menjadi mati,
takut riak merajai diri,
kerana kita bukanlah Nabi,
kita ini..
KULI.
Pada Ilahi..

Dan semuanya berbalik kepada hati,
kerana hati yang akan memberi kita guideline untuk berfikir,
dan akal akan memberi arahan kepada anggota badan untuk bertindak.

Baginda SAW juga bersabda:
“Bahawasanya dalam tubuh badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baik pulalah seluruh badan, tetapi apabila ia rosak maka rosak pulalah seluruh badan. Ingatlah ia adalah hati. ”

(Riwayat Bukhari & Muslim)

credit to: http://reminderformenyou.blogspot.com


Friday, February 14, 2014

Apakah fungsi pakaian menurut anda?


Anda sebagai seorang Muslim. Seorang yang beragama Islam. Apakah fungsi pakaian menurut anda, seorang Muslim?

Muhasabah diri kita.

Monday, January 27, 2014

Friends become Strangers



It's great when strangers become friends
But even sadder when those friends become strangers
We became friends and didn't even realize it
I trusted you and you trusted me
Now were like strangers to each other
But no matter what you'll always be my friend
Even if i'm not yours
It's great when strangers become friends--
But even sadder when those friends become strangers--

Do you realize, love?

Friday, January 24, 2014


Permata (Untuk Isteri Ku)

Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

Monday, January 20, 2014

Entry senyum sumbing


Assalamualaikum.

:) Today is 20 January 2014. Wonderful isn't it?

20 hari dah berlalu dalam tahun 2014 ni.

Setiap tahun, macam biasa, aku tak pernah ada azam untuk tahun baru. Bukan taknak letakkan target atau apa-apa harapan untuk jadi lebih baik, tapi aku lebih suka ikut flow semasa. Macam orang putih kata, "go with the flow".. Tak silap aku, ada lah dalam 5 tahun jugak aku dah tak ber"azam tahun baru". Yelah, buat penat je fikir azam, tapi last-last tak ingat pun azam.. itu aku lah kan. Orang lain mesti tak sama macam aku.

Anyway, dari 2011, 2012, 2013, tiga tahun kebelakangan ni, macam-macam terjadi, ada yang bukan kehendak, ada yang kehendak, ada yang tak disangka-sangka, ada yang memang dah menyangka dari awal..ada pahit, ada manis, ada tawar, ada payau, ada sedih, ada gembira.. *pause.senyum*

Semua tu pengalaman. Pengalaman hidup.
Tak semua yang kita nak, akan jadi kenyataan. Kadang-kadang apa yang kita nak tu, sebenarnya bukanlah perkara terbaik yang akan berlaku pada kita, sebaliknya yang kita taknak tu lah yang akan membahagiakan kita tanpa kita sedar..

Macam-macam aku taknak, tapi bila aku dapat, aku bahagia dan bersyukur sangat.. ada Allah gantikan setiap kesedihan kita dengan perkara yang lebih baik, cuma kadang-kadang kita ni buta sangat sebabkan hati kita sombong pada Allah, jadi kita tak nampak jalan yang Allah tunjukkan pada kita tu sebenarnya adalah yang terbaik..

*pause. senyum lagi*

Tahun 2014.

Tahun ni aku hilang kawan baik. *senyum pahit*
Awal-awal tahun. Mungkin juga bakal hilang keluarga angkat. *senyum lebih pahit*

Sebalik semua yang berlaku ni, aku tahu, ada hikmahnya. Cuma aku kena sabar dan celikkan mata serta redha.

Salahkah aku sayang kawan aku? Tak bermakna langsung ke pengorbanan aku? Takpelah. Allah tahu hati aku.
*senyum*

Lagi sebulan.

*senyum dalam hati*

Semoga tahun 2014 memberi kebahagiaan, kecemerlangan, bertambah rezeki dan bertambah keimanan kepada-Nya..kita hamba yang berkelana di bumi Tuhan, ada hari kita tersilap langkah, ada hari kita tersilap jalan, ada hari kita hilang arah, tapi kita ada Tuhan yang akan tunjukkan jalan, asalkan kita rajin mencari jalan. Mohon pada Dia.

Persetankan kata-kata manusia. Hari ini kau berdosa, bukan bermakna kau akan berdosa selama-lamanya.

Allah ada. Dia lah sebaik-baik penilai.

Manusia hanyalah manusia. Biar dibenci manusia, biar di block manusia semesta alam, biar dibuang manusia, jangan sesekali kita biar Allah membuang kita jauh...

Wallahualam.

Salam 2014.