Tuesday, January 19, 2010

aku anak, aku serbasalah

malam hari tu mak call.
mak tanya kabar. mak tanya kenapa senyap je seminggu ni. takde call mak pun.
saya kata, ada je mak kat sini. tak kemana².
tapi mak agak bising sikit sebab dua hari lepas masa dia call, telefon tak dapat sambung langsung. dia tanya aku pegi mana. aku cakap masuk hutan. dia bising lagi. aku cakap sorry tak bagitau pegi. sebab aku fikir tak jauh pun. lagipun tak lama. lepas dah cool sikit mak tanye..

mak: ape cerita? takde ape² cerita?
saya: cerita ape pulak mak?
mak: cerita yang tu la...
saya: (senyap dan mengeluh), takde ape la mak. tak buat ape² pun lagi.
mak: hari tu kate nak cakap ngn kakwan. dah cakap blum?
saya: dah cakap dah. tapi belum bagi nombor kat dia. kakcik simpan dulu nombor tu. tak buat ape² pun.
lagipun kakwan bz hari tu. baru bukak sekolah. banyak benda dia nak fikir.
mak: mak pun hari tu ingat nak call dia. tapi terlupa..
saya: haa?? mak nak call dia? nak buat ape???
mak: saje2 la..
saya: tak payah la mak, nk buat ape call dia..biar je dulu..

lepas berbual beberappa ketika, kami letak telefon.
aku mengeluh beberapa kali..dan termenung sambil terbaring atas katil.
macam² la. malas aku nak fikir..
harapan mak terlalu tinggi untuk lihat aku bahagia..

aku ingin bahagia, tapi bila..taktau. tunggu lah..tak payah kejar. tunggu dia datang dengan sendiri..

No comments: