Friday, February 1, 2013

1 day of February 2013

Assalamualaikum sesame street people!

Harini 1st of February. 2013. February datang lagi. Kali ini dengan..entah.taktahu nak rasa apa. Selalunya februari antara bulan yang aku suka dalam setahun.  Walaupun aku tak bersama dia lagi, aku tahu dia tahu yang aku akan sentiasa ingat. Sentiasa. Tapi aku tak akan cakap la kan. Dah itu kehendak dia. 


So! Well..harini dah februari. Harini first day cikpiyah dengan babysitter baru. Opah Nab. Aku panggil acik nab ajela. Cikpiyah panggil opah. Ala2 mak gitu la..tgk cara dia pegang baby pun macam mak mak kite pegang kan..kadang2 kasar..kadang2 lembut..nak sapu air mata anak aku yg berair gune tapak tangan..kalau aku mama nye guna jari jemari aje..ala tak kisah la tu..

Tiap2 pagi aku selalu cakap ngan cikpiyah (kalau dia tak tido dalam perjalanan tu la) ..duduk ngan orang jangan buat perangai sangat..beranai sket (ckp orang banjar la kan)...kalau orang bagi susu dalam botol jgn taknak minum, jgn menangis2 sangat, petang mama amik. Bkn mama tinggal terus. Mama kene keje, nanti kita nak pegi jalan2 takde duit kalau mama tak keje..wah gitu nasihat. Selalunya dia akan senyum tersengih2 yang buat orang mcm nak gigit je dia,sampai sepet2 mata kalau nk gelak tu..selalunya macam tu la sejak dia pandai gelak ni...

Selalu last resort aku akan ulang bebelan yg sama dekat cikpiyah depan babysitter..selalu BS akan gelak utk apa aku taktau la..mungkin mengiyakan bebelan aku..begitu juga dgn opah nab ni. Tapinya!  Ha ada tapi plak dah..yang takbest plak tiap kali aku cakap kat cikpiyah, “syg nanti duduk ngn opah elok2, jangan nangis, minum susu, nanti mama amik..” acik nab tu mesti kata, “acik TRY la dulu ye. TRY.” Yela acik. Sy faham acik xnak bagi harapan kat saya. Kot la tetibe cikpiyah pun tak serasi gak ngn dia kan, mesti dia serba salah ngan aku, takpela acik. Nama pun terai kan. Ape pun kami tak bincang lagi.berapa nak bayar sebulan, macamana waktu tidur dia, banyak yg tak bincang lagi. Petang ni la kot aku rasa kalau dia ok baru kita bincang, gitula. Aku amik half day harini utk cikpiyah. Aku pun tak suka gak sebenarnya nak tinggal2 safiyyah kat orang..tapi dah kita terpaksa..

So, harini first day. First half day.klu ikutkan, apa pun takleh nilai sangat based on half day ni. Tapi takpela. Dah nama pun terai kan, ye dak? Acik ni orang batu kurau, eh ke kuala kurau tah. Tapi slang kadang bunyi cam terengganu kelantan. Konpius.

Harap baby safiyyah okey. Tok hari2 tepon mama tanya camane safiyyah , cemana safiyyah..tok ada kat kl sekarang ni. Ada kerja. Tok dah pencen2 pun kerja lagi. Asyik tinggal je tok ki kat kerteh nun. Hahaha. 

Okey lah. Nanti kita update lagi cerita pasal cikpiyah  k.

Korang tak payah la baca. Buat penat je nanti.

Assalamualaikum.

No comments: