Wednesday, February 13, 2013

Newborn Baby



Welcome to the clan! 

Alhamdulillah Allah beri rezeki melimpah-limpah buat kami sekeluarga. Bertarikh 11 February 2013, lahirlah seorang lagi little caliph dalam keluarga besar Haji Othaman Salleh. Cucu ke 8 Tuan Haji Othaman, baby boy seberat 3.57kg lahir cukup sempuna pada jam 6.10pgi waktu Malaysia. Anak kepada pasangan Muhammad Anas dan Wan Malliati. Adik kepada Aina Malliani, Muhammad Aidif dan Aira Nazihah. Nama baby baru ni insya Allah, Muhammad Aisar bin Muhammad Anas.

Ok cukuplah tu info berbahasa baku. Penat juga karang ayat bahasa formal. Bukan ayat aku la tu biasanya. Jadinya, semalam kami anak beranak pergi la melawat baby baru tu kat rumah abg ngah. Malas nk ke hospital, bukan apa, dirumah lebih seronok kalau nak berjumpa. Kami masak-masak dirumah abg ngah, makan tghari, tghari tak tengahari sngtla. Pukul 3 jugak baru dapat makan, dgn nak menidurkan cikpiyah, nak menyusukan cikpiyah, nk memasak lagi. Dengan nasi mentah la pulak jadiknya..mcm2 hal. Dapatla kami menu udang masak sambal, telur dadar, sayur lobak putih dan ikan siakap bakar. Simple aje, yang masaknya sampai 3-4 orang. Sbnarnye boleh je masak sensorang tapi biasalah kalau ramai2 ni, mana syok sume keje buat seorang. Paling2 mooksu biha tu kene kerah juga masuk dapur, walaupun tolong siang sayur, pakndak  faiiz kene siang ikan, cikmat tlg bakar ikan, alaa bakar ikan dalam pemanggang ajaib aje. Nak cepat. Haha.

Nasi yang mentah tu keje aku lah tu. Alasan, tak biasa periuk nasi tu. Cet. Padahal semua sama je. Tak penah2 aku masak nasi mentah, haritu boleh pulak jadi mentah. Kelaut betul aku haritu. Hasil pengalaman mengalter nasi mentah kat dalam hutan, akhirnya nasi tu masak juga. Lembut sikit la tapi, alah ape ada hal. Kalau perut lapar sume makan je. Aku nengok menambah je sumorang makan.  Ok obviously bukan sebab nasi. Must be the lauk. Kehkehkeh.

Petang2 aku membawak anak-anak buah bersama anak aku pegi ke taman. Aina Aidif ngn Aira plus cikpiyah plus moksu biha, kami pi taman menan. Alah belakang rumah aje. Budak2 kalau dapat pi taman seronok. Aku yg dah mak-mak ni seronok jugek pi taman. Bawak anak2 buah. Kami ramai2 naik jongkang jongket kayu tu. Mengimbau zaman kanak2 aku dulu. Pastu aku ngn adik main lumba timbang berat sape paling berat. Aina ngn aira ngn cikpiyah satu team ngn aku. Adik, Aidif ngn import sorang lagi budak yang kami terjumpa kat taman tu satu team. Kejap2 adik kat atas, kejap2 aku yg atas. Overallnya dua2 lebih kurang je berat. Hahaha..

Dah nak maghrib adik kakwan datang ziarah bawak nasi dagang dari bukit mendi, kampung kakwan..kami dinner nasi dagang dulu sebelum balik Shah Alam. So, cuti ni lepak ngn keluarga mmg seronok..
Aku rindu zaman cikpiyah baby baby dulu. Zaman dia boleh dipegang sebelah tangan. Hahaha. Rindu dengar dia menangis zaman umur kira hari. Hehehe..tapi sekarang ni pun time aku menaip ni pun aku dah rindu cikpiyah yg tgh duduk ngn opah nab. Nak ke dia minum botol tu..lepas cucuk 3 bulan haritu meragam taknak minum dalam botol. Menangis je kejenye kalau bagi dalam botol. Kalau tido asyik mengigau. Aku syak aku bawak dia tgk tarian singa masa cny haritu. Haha. Sian dia. Terkejut2 dengar bunyi gendang tu. Ok la. Rasanya sampai sini jela aku sembang. Bkn sembang pun. Panjang lebar cani sape pun tak ingin baca. Korang tak payah baca. Buat penat mata je ke kiri kanan. 
Kbai. Assalamualaikum!

No comments: